نشست خبري رييس سازمان سنجش/اعلام جزييات دفترچه‌هاي ازمون سراسري سال 1401/تحول اساسي در برگزاري ازمون‌ها در سال 1403

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌ها ضمن اعلام تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از تغییر و تحول در برگزاری آزمون‌های سال‌های آینده خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش، دکتر عبدالرسول پورعباس در مورد آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: آزمون سراسری سال جاری با کمترین تغییرات و با لحاظ ۴۰ درصد سوابق تحصیلی با تأثیر مثبت که این میزان سال گذشته ۳۰ درصد بود برگزار می‌شود ضمن اینکه تغییرات شکلی برگزاری این آزمون امروز اعلام می‌شود.

رونمایی از پاسخنامه و اعلام جزئیات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱

 معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رونمایی از دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آزمون سراسری سال جاری اعلام کرد: در این آزمون یک دفترچه عمومی و یک پاسخنامه مجزا برای آن در تمام گروه‌های آزمایشی در نظر گرفته شده که تعداد سؤالات آزمون عمومی تمام گروه‌ها ۱۰۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه خواهد بود.

دکتر پورعباس افزود: در گروه علوم ریاضی و فنی علاوه بر دفترچه عمومی، دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا وجود خواهد داشت. در دفترچه شماره 2 گروه ریاضی برای درس ریاضیات ۵۰ سؤال و ۸۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده و دفترچه شماره ۳ که شامل دروس فیزیک و شیمی است نیز حاوی ۷۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش در مورد گروه علوم تجربی نیز گفت: برای این گروه نیز علاوه بر دفترچه عمومی، سه دفترچه اختصاصی با  پاسخنامه‌های مجزا در نظر گرفته شده که البته یکی از این دفترچه‌ها ویژه متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری است. دفترچه دوم گروه علوم تجربی شامل دروس ریاضی و زیست‌شناسی حاوی ۸۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۹۰ دقیقه و دفترچه سوم شامل دروس فیزیک، شیمی و زمین‌شناسی حاوی ۸۵ سؤال و ۹۰ دقیقه زمان خواهد بود و دفترچه متقاضیان رشته بهیاری نیز شامل ۳۵ سؤال با زمان پاسخگویی ۲۰دقیقه است. 

وی افزود: برای گروه علوم انسانی دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا در نظر گرفته شده که دفترچه شماره ۲ شامل ریاضی، اقتصاد، زبان و ادبیات  فارسی و علوم اجتماعی شامل ۸۵ سؤال و زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه و دفترچه شماره ۳ شامل زبان عربی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه و منطق و روان‌شناسی با ۹۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه خواهد بود.  

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد آزمون سایر گروه‌های آزمایشی نیز گفت: آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی یک دفترچه عمومی و یک دفترچه اختصاصی با پاسخنامه‌های مجزا خواهد داشت که دفترچه اختصاصی گروه هنر شامل ۱۶۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۱۶۵ دقیقه و زبان‌های خارجی نیز حاوی ۷۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۱۰۵ دقیقه خواهد بود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد مشخصات پاسخنامه‌ها در این آزمون، گفت: پاسخنامه به تعداد سؤالات در چهار ستون و هر ستون برای هر درس در نظر گرفته شده که موجب راحتی و آرامش داوطلبان خواهد شد. فضای ستون‌ها مناسب است و دفترچه و پاسخنامه در یک پاکت قرار گرفته و عکس داوطلب روی آنها درج خواهد شد.

وی با اظهار امیدواری برای برگزاری آزمون سال ۱۴۰۱ در امنیت و آرامش کامل تأکید کرد: برای ارتقای امنیت آزمون سال جاری تلاش‌های زیادی صورت گرفته و در حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها بازنگری شده ضمن اینکه در هر هفته رئیس سازمان و معاونین در ۳ استان حضور پیدا می‌کنند و امیدواریم آزمون سراسری با نشاط و شادابی کامل برگزار شود. علاوه بر دستگاه‌های اجرایی همکار لازم است از کمک‌های وزارت اطلاعات و پلیس فنا در این زمینه تشکر کنیم.

عدم هرگونه تغییر سهمیه‌ها در آزمون سال ۱۴۰۱

پورعباس در پاسخ به سؤالی در مورد تغییرات سهمیه‌ها در آزمون سراسری سال جاری گفت: تغییرات سهمیه‌ها در کمیسیون مربوطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است ولی هنوز در صحن شورا مطرح نشده لذا آزمون امسال بدون هیچ تغییری در مورد سهمیه‌ها برگزار خواهد شد و هر تصمیمی در این زمینه مربوط به سال‌های آینده است. اطلاعات لازم در این زمینه به شورا ارائه شده است ولی تأکید می‌کنیم موضوع سهمیه‌ها قطعاً در سال ۱۴۰۱ بدون تغییر است.

اعلام نتایج آزمون‌ها تا شهریور ماه و آغاز به موقع سال تحصیلی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه هزینه‌های برگزاری آزمون با توجه به افزایش تعداد دفترچه‌ها و پاسخنامه‌ها و همچنین افزایش قیمت کاغذ تغییر کرده است، افزود: هر اقدامی برای افزایش آرامش داوطلبان لازم باشد انجام می‌شود و در صورت کمبود بودجه‌های پیش بینی شده، این هزینه‌ها با کمک‌های دولت جبران خواهد شد.

وی در مورد زمان اعلام نتایج آزمون‌ها گفت: با روندی که در حال اجرا است نتایج آزمون‌های اعلام شده مانند آزمون سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری تا پایان شهریور ماه اعلام خواهد شد و سال تحصیلی آینده به موقع آغاز می‌شود.

رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آزمون‌های سال جاری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آزمون سراسری خبر داد و گفت: آزمون‌ها مطابق نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد حداقل فاصله داوطلبان در آزمون امسال نیز یک متر باشد و سایر شیوه‌نامه‌ها نیز رعایت شود. اقلام مورد نیاز بهداشتی حوزه‌ها نیز تأمین خواهد شد و همه موارد مطابق مصوبات ستاد ملی کرونا خواهد بود.

سؤالات آزمون سراسری محتوایی و در چارچوب کتاب‌های درسی است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد سؤالات آزمون سراسری سال جاری تأکید کرد: سؤالات این آزمون محتوایی و از کتاب‌های درسی دانش آموزان است و مکاتبات و جلسات متعددی در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است.

رئیس سازمان سنجش در مورد آمار داوطلبان آزمون سراسری گفت: تعداد واقعی داوطلبان در سال جاری ۶۳ هزار نفر افزایش یافته است، ولی با توجه به اینکه داوطلبان می‌توانند در آزمون گروه‌های زبان و هنر نیز شرکت کنند در مجموع برای ۱۲۰ هزار داوطلب ، بیش از سال گذشته آزمون برگزار خواهد شد و عمده افزایش تعداد داوطلب در گروه علوم انسانی و پس از آن گروه علوم تجربی است. در آزمون امسال حدود 61 و 4 دهم درصد خانم‌ها هستند که نسبت به سال گذشته که این میزان 60 و 6 دهم درصد بود نیز اندکی افزایش داشته است.

دکتر پور عباس با اعلام کاهش داوطلبان گروه ریاضی گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، نیازهای کشور و اینکه رشته ریاضی پایه توسعه کشور است در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد که به مسئولان نیز منتقل شده است و به نظر می‌رسد نگاه ویژه هدایت‌های تحصیلی حتی از سال اول دبیرستان برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته شود که این موضوع در نهادهای مربوطه در حال پیگیری است.

سه تغییر عمده در آزمون سال ۱۴۰۲ پس از ابلاغ اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در ادامه به تشریح دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به برگزاری کنکور برای سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در انتظار اصلاحیه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ریاست محترم جمهوری هستیم و با توجه به این اصلاحیه تلفیقی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی اعمال خواهد شد و مشکلی وجود نخواهد داشت. بر اساس این اصلاحیه سه تغییر عمده رخ می‌دهد. زیرگروه‌ها از بین خواهد رفت، آزمون دروس عمومی را نخواهیم داشت، آزمون تخصصی حداقل دو بار خواهد بود و تأثیر قطعی سابقه تحصیلی سال دوازدهم ۶۰ درصد خواهد بود که البته برای اجرا، مصوبه شورای سنجش و پذیرش در این زمینه مورد نیاز است

برگزاری آزمون‌های هوشمند بدون کاغذ در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تحول اساسی در آزمون‌های سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در نظر داریم آزمون‌های سال ۱۴۰۳ هوشمند و بدون کاغذ بوده و آزمون‌ها استاندارد، امن و راحت‌تر از گذشته برگزار شود بدین منظور مرکز نوآوری و هوشمندسازی تأسیس شده و جلسات متعدد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های مختلف در حال انجام است.

پور عباس افزود: برگزاری آزمون هوشمند و روش‌های برگزاری آن در پهنه کشور در حال طراحی است و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ طراحی، کد نویسی و تست این آزمون‌ها انجام شود و در سال ۱۴۰۲ تعدادی از آزمون‌ها و ۱۴۰۳ کلیه آزمون‌های اصلی هوشمند و بدون کاغذ برگزار شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد فرایند آماده‌سازی برای برگزاری آزمون هوشمند و بدون کاغذ گفت: زیرساختی برای برگزاری آزمون‌ها فراهم می‌شود که آزمون سراسری ماهی یک بار یا دو ماه یک بار به صورت آزمایشی اجرا شود و هر داوطلب بتواند انتخاب یکی از این آزمون‌های آزمایشی را اعلام و قطعی کند و این نتیجه دو سال اعتبار داشته باشد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطرنشان کرد: با آماده سازی مراکز آزمون استاندارد در سراسر کشور امکان برگزاری و بهره‌برداری از این بستر برای همه آزمون‌ها فراهم می‌شود ضمن اینکه فرایند تولید بانک سؤالات تغییر خواهد کرد و به این منظور پورتال جدیدی طراحی و در حال تست است که با روش جدیدی سؤالات پیشنهادی اساتید و معلمان واجدالشرایط از سراسر کشور دریافت شده و مراحل پایش الکترونیک و بررسی توسط هیئت ممیزه طی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *